zaterdag 24 mei 2008

Thule...

Mirjam duikt weer in het boek Kinderen van Moeder Aarde van The Beckman omdat ze het zo´n geweldig boek vindt. Het gaat over een land in de toekomst, Thule. Het word geregeert door vrouwen: (blz. 15)

Thulen hadden begrepen dat de belangrijkste wezens op aarde de vrouwen waren. Vrouwen brachten nieuw leven voort, vrouwen kenden mededogen, ze waren gevoelig, eerlijk, intelligent. Ze waren bereid rekening te houden met de wensen en noden van anderen. Ze waren ook beter bestand tegen de strijd om het bestaan, omdat ze veelzijdiger, taaier en vindingrijker waren en beter pijn of verdriet konden verdragen dan mannen.
En ze bezaten in hoge mate datgene wat de meeste mannen misten: intuitie; haarzuiver aanvoelen wat er gebeuren moest - en het dan doen, zonder er lang over te praten, zonder zich op te blazen tot overbodige gewichtigheid, zonder eerst te denken: waar ligt mijn
voordeel? Bij vrouwen kwamen algemeen welzijn, kinderen en gezondheid op de eerste plaats. Bij vrouwen was je veilig; ze zorgden goed voor je. Daarom kan er nooit, in der eeuwigheid niet, en man plaatsnemen op de troon van Thule. Mannen waren aardige, sterke, dikwijls vriendelijke wezens die het zware werk konden doen, die het land konden omploegen, bomen konden omhakken, zware vrachten konden tillen en huizen konden bouwen, maar zoiets gevoeligs als het landsbestuur kon je hun niet toeverstrouwen. Daarvoor waren ze te ruw, te eigenbereid, te zelf zuchtig.

Woonde in daar maar, in Thule...

2 opmerkingen:

Dineke zei

-Geniale boeken-


Dino

Else Noë zei

Dit is echt geweldig! Super gewoon, waar haal je zo'n boek vandaan. Ow ik ga het echt meteen lezen! Ode aan Thea Beckman! Leve de vrouw! ow jeetje mn feministische aard komt weer helemaal naar boven :$
Nogmaals: Vrouwen zijn de top:P